ماجرای دستگاهی در دانشگاه بلاروس که غربی‌ها از آن می‌ترسند!


قضیه از این قرار است که یک شرکت بلاروس مشغول خرید یک سری تجهیزات فنی به نام Inertial measurement unit برای دانشگاه این کشور است اما از آنجا که غربی ها از بلاروس خوششان نمی آید و آن را دوست ایران می دانند سر و صدا راه انداخته اند که این محموله به ایران واصل خواهد شد»!


خبرگزاری آسوشیتدپرس در تازه ترین گزارش خود درباره موضوع هسته ای ایران به نقل از برخی منابع دیپلماتیک در نیویورک تاکید کرد که کشور بلاروس در کنار کشورهایی همچون چین، روسیه، ترکیه و کره شمالی آشکارا به دور زدن تحریم های ایران روی آورده است.


لویی شاربونو، خبرنگار متخصص امور ایران روز جمعه 26 شهریور 1390 (16 سپتامبر 2011) در گزارشی برای آسوشیتدپرس از مبدا سازمان ملل، تاکید کرد که بلاروس به جمع کشورهای بی اعتنا به تحریم ایران پیوسته است.


یک دیپلمات غربی که آسوشیتدپرس نام وی را –مثل همیشه- فاش نکرده، گفته است که کارکرد اصلی بلاروس انتقال فناوری های روسی به ایران بویژه در زمینه صنعات موشکی است.


شاربونو یکی از پروژه هایی را که گفته می شود بلاروس درگیر آن بوده اینگونه شرح می دهد: «یک منبع دیپلماتیک از یکی از کشورهای منتقد برنامه هسته ای ایران که خواست نامش فاش نشود، به نقل از منابع اطلاعاتی می گوید یک بازرگان بلاروس به نام یوری چارنیایوسکی (Yuri Charniauski) تلاش کرده است فناوری را به منظور فروش به ایران از یک شرکت روسی به نام اوپتولینک، برای شرکت خود به نام ام تی سرویسز بدست آورد. این بازرگان در تماس تلفنی با خبرنگاران از بلاروس، این اتهام را رد و اعلام کرد هیچ داد و ستدی با ایران ندارد. وی می گوید: من تاکنون برای این کشور کار نکرده ام و هرگز ارتباطی با ایران نداشته ام. یوری کورکیشکو مدیر کل شرکت اوپتولینک روسیه نیز به خبرنگاران گفت شرکت یوری چارنیایوسکی قرار است یک واحد اندازه گیری اینرسی (IMU) از این شرکت خریداری کند که به گفته چارنیایوسکی برای دانشگاه فنی بلاروس خریداری می شود. این نخستین قرارداد شرکت تی ام سرویسز با شرکت اوپتولینک است. کورکیشو در ادامه گفت شرکت تی ام سرویسز در حال حاضر یکی از عوامل فروش شرکت اوپتولینک در بلاروس است. وی در ادامه اظهارات خود از هرگونه ارتباط بین ایران و چارنیایوسکی یا شرکت وی ابراز بی اطلاعی کرد اما گفت ایران همانند پاکستان در گذشته درباره دستیابی به تولیدات شرکت اوپتولینک ابراز تمایل کرده است. وی گفت: ما اصلا با ایران کار نمی کنیم. من درخواست هایی از ایران و پاکستان دریافت کرده ام اما هرگز به آنها پاسخی داده نشده است. ما به آن نیازی نداریم. واحدهای اندازه گیری اینرسی (IMU) یکی از اجزای اصلی هدایت و ناوبری برای ساخت موشک‌های هدایت شونده و نیز هواپیماها، فضاپیماها و شناورها است».


یک کارشناس در تهران در ارزیابی این خبر گفت: «مطالعه این بخش از گزارش آسوشیتدپرس تمام ماجرا را روشن می کند. در واقع قضیه از این قرار است که یک شرکت بلاروس مشغول خرید یک سری تجهیزات فنی به نام Inertial measurement unit برای دانشگاه این کشور است اما از آنجا که غربی ها از بلاروس خوششان نمی آید و آن را دوست ایران می دانند سر و صدا راه انداخته اند که این محموله به ایران واصل خواهد شد»!


وی ادامه داد: «به این ترتیتب غربی ها باید کلیه فعالیت های تحقیقاتی در دانشگاه های جنوب و غرب آسیا و آسیای میانه را متوقف کنند چرا که تمامی این دانشگاه ها با ایران دارای ارتباطات علمی دیرینه هستند».



منبع: ایران هسته ای

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا